Et ole välttämättä oikeutettu ensiapuun toisella paikkakunnalla!



Kirjoitin aiemmin tällä viikolla blogiin vinkkejä millä helpottaa ötököiden puremakohtia ja jutun yhteydessä kerroin että sain voimakkaan reaktion paarman puremasta. Olen aina ollut aika allerginen kaikille öttiäisille ja olen saanut lapsena todella pahoja reaktioita itikoiden, paarmojen ja ampiaisten pistoista. Kymmenenvuotiaana päädyin lastenosastolle muutamaksi päiväksi ampiaisenpiston takia.

Vietimme kesälomaa mummolassa kun paarma iski. Pari päivää puremisen jälkeen pistoskohta paheni merkittävästi ja allerginen reaktio levisi koko pohkeen matkalle. Aloin jo epäilemään itseäni siitä, että olikohan kyseessä sittenkään paarma, sillä jälki muistutti enemmän punkin tekosia.

Kun en saanut puremasta aiheutuvaa kipua ja reaktiota kuriin omin avuin, ja minulle oli noussut hieman lämpöä, soitin Keski-Suomen Keskussairaalan ensiapuun ja kysyin sieltä apua. Minulle kerrottiin, että koska en ole hengenvaarassa, heillä ei ole mitään syytä hoitaa minua. Hoitaja sanoi suoraan, että heillä on ensiapu täynnä oman paikkakunnan potilaita ja ei-kiireellisissä asioissa minun tulisi hakeutua oman paikkakunnan terveyskeskukseen tai yksityiselle.

Ymmärrän täysin, että asia on näin kun resurssit ovat rajalliset, ja ymmärrän syynkin paremmin kuin hyvin, mutta minä en tiennyt tätä etukäteen. Niillä kerroilla kun olen hakenut apua Jyväskylästä, olen aina sitä saanut joko itselleni tai lapsilleni. En kuitenkaan tiennyt että jos vieraalla paikkakunnalla tarvitsee lääkärinapua kiireettömiin asioihin, sitä ei välttämättä saa. Hoitaja kertoi että heillä ei ole velvollisuutta auttaa vieraspaikkakuntalaisia, ellei ole hengenhätä. Kolaritilanteessa tai vastaavassa akuutissa tilanteessa heillä on velvollisuus auttaa, mutta ei kiireettömissä.

Keskussairaalan hoitaja muistutti myös, että kotivakuutuksen yhteyteen kannattaa ottaa matkavakuutus, jokaa takaa kiireettömän hoidon yksityisellä puolella. Näin apua on aina saatavilla, eikä tarvitse matkaillessa miettiä mitä tehdä, jos tarvitsee hoitoa.

[caption id="attachment_7272" align="aligncenter" width="2676"] Tältä paarman purema näytti pari päivää piston jälkeen. Koko pohje oli kuuma ja sitä särki paljon. Kun kuume alkoi nousta, lähdin terveyskeskukseen.[/caption]

Omalla kohdallani en tarvinnut lopulta yksityistä, vaan pienen kotipaikkakuntani terveyskeskus otti minut vastaan seuraavana aamuna, ja pääsin samantien lääkärin juttusille. Paarma oli saanut crpn nousemaan ja sain antibiootit sekä lääkevoidetta avuksi. Pistoskohta lähti laskeutumaan jo samana päivän iltana ja pari päivää myöhemmin tuosta paarmasta oli muistona enää pikkuruinen rupi siinä kohtaa mistä hän nappasi palan minua muistoksi.

Kannattaa siis pitää mielessä kotimaanmatkailussakin, että tarvittavat vakuutukset ovat kunnossa. Näin saat varmasti apua kaikkialla Suomessa.

Kommentit

Suositut tekstit