Äidin paras kalenteri! + DIY Laminoitu kirjanmerkki ilman laminointikonetta!



Kaupallinen yhteistyö Aikataito Oy, Lapsiperheen vuosi -kalenteri

Minä rakastan kalentereita ja järjestelmällisyyttä. Lisäksi minulla on vaikea listariippuvuus, josta olen maininnut aiemminkin. Minä teen jatkuvasti listoja kaikesta. Listoja siitä mitä pitää tehdä, hoitaa, mitä kaupasta, ruokalistoja, listoja ideoista blogiin, listoja liittyen työnhakuun ja sitten minulla on THE lista. The lista on lista, mihin olen listannut kaikki listani, sillä muuten en pysyisi mitenkään kärryillä listoistani.

Listat ja järjestelmällisyys ulottuvat myös tietokoneeni työpöydälle: Työpöydälläni on kansioita joiden sisällä on kansoita, joiden sisällä on kansioita, joiden sisällä on kansioita. Löydän kaiken tarvittavan muutamalla klikkauksella.

Olen yrittänyt muutamia kertoja ladata puhelimeeni erilaisia applikaatioita että listojen tekeminen helpottuisi. Jostain syystä kuitenkin palaan aina manuaaliseen versioon ja teen listat kalenteriin, muistikirjoihin sekä paperille jääkaapin oveen.

Kalentereita minulla on ollut myöskin aina. Rakastuin kalentereihin yläasteen alussa kun esimmäiset Seiska-lehden pop- ja rock-kalenterit tulivat markkinoille. Välillä minulla oli kaksi kalenteria päällekäin, kun eräällä shoppailureissulla löysin Sooda-kalenterin - se nyt oli tietenkin aivan must have. Toiseen listasin koulujuttuja, toiseen kirjoitin muuta elämää. Ei minulla tuolloin menoja ollut juurikaan, mutta rakastin niiden kanssa tuusaamista. Päiväkirjojen kirjoittamisesta minä en edes viitsi aloittaa.

Muilla elämän osa-aluilla en ole kovinkaan järjestelmällinen. Minä tiedän kyllä usein missä minun tavarani ovat, vaikka ne eivät olisikaan sijoitettu viivottimen tarkasti omille paikoilleen. Minun vaatteeni ovat yhdessä kasassa makuuhuoneen nurkassa, sillä en useinkaan jaksa niitä viikata kaappiin paikalleen. Tiskaamattomat tiskit eivät minua haittaa, eikä sekään että pyykkivuori kasvaa, vaikka sen taltuttaminen veisi vain puoli tuntia päivässä. Se onkin hauskinta, miten ihminen voi olla överijärjestelmällinen ja silti sotkuinen yhtäaikaa. Kutsun sitä hallituksi kaaokseksi.


Hallitun kaaoksen parhautta yksissä kansissa


Sain nyt alkuvuodesta mahdollisuuden päästä testaamaan Aikataidon uutta vanhemmille suunniteltua kalenterikokonaisuutta. Kalenterin idea on pitää lapsiperhearki kätevästi hallittuna aina Uuden Vuoden päivästä Uuden Vuoden aattoon asti. Koko vuosi siis tiukasti, mutta rennosti ja helposti yksissä kansissa.

Kalenteripakettiin kuuluu vuosikalenteri sekä pieniä osioita vuoden varrelle. Niiden avulla muistaa helposti hankkia ja selvittää kaiken välikausivaatteista harrastusvälineisiin - juuri oikeaan aikaan.



Nyt kevättä ajatellen minä siirsin esimerkiksi välikausiliitteen helmikuun loppuun ja kesävaatteiden liitteen toukokuun alkuun. Näin minä muistan käydä lasten vaate- ja tavaratarpeet läpi oikeaan aikaan. Sen lisäksi että muistaa ajoittaa tilannekatsauksen oikeaan ajankohtaan, on mahtavaa että listat kulkevat kalenterin mukana. Näin ollen listoja voi rakennella pitkin vuotta.

Esimerkkinä keväällä ostetut välikausivaatteet voi tarkistaa kesän saavuttua ja käydä samalla läpi riittääkö koot vielä syksyyn ja ovatko kamppeet siinä kunnossa, että samoilla vermeillä selviää myös toisen välikauden.

Viime vuosien aikana olen huomannut, että välttelen vaatehuollon tarkistamista aina pidemmälle ja pidemmälle. Meillä vaatetta ja tavaraa on kahdelle lapselle siunaantunut melkoinen määrä ja niiden läpikäyminen on pidempi projekti. Analysoidaan sopivat ja pienet ja pienistä mitkä ovat menossa lumppukierrätykseen ja mitkä kirpputorille tai lahjoitettavaksi.



Kuitenkin tämän kalenterin lisäosilla myös se osa helpottuu, sillä tiettyjä kamppeita voi käydä läpi sitä mukaa kun ne tulevat silmien eteen, merkata ylös ja sillä hetkellä kun normaalisti koko paletti pitäisi käydä läpi kerralla, on jo iso osa hallinnassa.

Kalenterissa on myös mukavasti tilaa menemisille ja tulemisille. Kannet ovat kauniit ja niitä saa useissa eri väreissä. Kuvat ovat kauniin hempeät, mutta ei liian "lapselliset". Sivujen paikkoja voi vaihtaa helposti ja kansien taskuihin mahtuu vaikka laskut ja lääkärinajat, kelakortit ja kaikki muu mitä tarvitaan.


DIY: Laminoitu kirjanmerkki ilman laminointikonetta ja parit klemmarit muistuttamaan tärkeistä tapahtumista!


Yksi asia mitä jäin kaipaamaan viime vuoden kalenterista, on helposti siirreltävä kirjanmerkki. Päätin kokeilla miten semmoinen onnistuu niin, että se olisi myös kestävä, nopeasti siirrettävä ja uniikki.

Minulla on kotona muutama laminointikoneeseen tarkoitettu laminointitasku, mutta en omista itse laminointikonetta. Niinpä päätin kokeilla auttaisiko silitysrauta minua tässä asiassa. Ja kyllä, se onnistui vaikka vähän epäröinkin.



Laminointikalvo oli minulla kokoa A4. Se oli siis suoraan sen kokoinen, että päädystä laminoituna kirjanmerkki on täsmälleen sopiva tämän kalenterin väliin. Tulostin tietokoneella kuvan, missä on lapseni ja pieni aforismi. Leikkasin paperin oikean kokoiseksi ja sujautin laminointikalvon väliin.

Tämän jälkeen tarkistin että kaikki on suorassa ja painoin kalvon silitysraudalla: kaikkein pienimmällä lämmöllä ja nopeasti kiinni. HUOM!!! KALVO TÄYTYY LAITTAA LEIVINPAPERIN VÄLIIN ETTEI SE SULA KIINNI SILITYSRAUTAAN!

Kiinni silittämiseen riittää muutama sekunti. Tarkista että kalvo on kaikkialta kiinni ja anna sen jäähtyä rauhassa.



Tämän jälkeen leikkaa ylimääräinen kalvo pois ja laita kirjanmerkki kalenterin väliin. Merkkaa tussilla renkaiden paikat ja paina rei'ittimellä reiät mahdollisimman kauas reunasta. Sitten leikka rei'stä ulospäin saksilla noin millin levyiset suikaleet. Nyt pystyt siirtämään kirjanmerkkiä helposti avaamatta renkaita.

[caption id="attachment_6944" align="aligncenter" width="3024"] Merkkaa reikien paikat[/caption]

[caption id="attachment_6943" align="aligncenter" width="3024"] Leikkaa ohuet viillot reikiin[/caption]

TARVITSET SIIS:

  • Laminointikalvon

  • Silitysraudan

  • Rei'ittäjän

  • Sakset


Washiteipistä ja Klemmareista "manuaaliset hälytykset"


Kuten kaikki jotka ovat koskaan käyttäneet netti- tai googlekalentereita tietävät, että hälytykset eli muistutukset on todella käteviä. Liimaa klemmarin päähän washiteippiä ja paina kiinni, leikkaa pää tasaiseksi tai kikkaile muodoilla. Laita sitten klemmari sen viikon kohdalle, missä on erityisesti muistettavaa, kuten tärkeä meno. Näin muistat sen helpommin, kun "häntä" näkyy kalenterin välistä!


Näin saat oman kalenterisi:


Voit tilata oman kalenterisi Aikataidon verkkokaupasta. Koodilla: fm2019 saat -10% alennusta ostoskorisi loppusummasta. Aikataidon nykyisiä ja tulevia kalenterituotteita voit seurata jatkossa myös heidän somekanaviltaan Facebookissa ja Instagramissa.

Kurkkaa myös Munakoisoni ja Minä -blogin Jasminen toisenlainen kokemus tästä kalenterista!

[caption id="attachment_6945" align="aligncenter" width="3024"] Kahvittelun lomassa on kiva synkronoida aikataulut yhdessä![/caption]

Kommentit

Suositut tekstit