Maailman paras Paella!



Viikon mittainen reissumme Kanarialle on enää kaunis muisto takaraivossa. Helsinki- Vantaalle päästyämme lämpöasteita oli viisikymmentä celsiusta vähemmän ja muistan ajatelleeni voimmeko me vain kääntyä kannoillamme ja palata Playa de las Americasin lämpöön takaisin.

Pohdimme jo reissussa puolisoni, sisareni ja hänen miehensä kanssa miten jokainen meistä olisi sellaisella alalla, että saisimme hauskan pienen yrityksen pystyyn Espanjaan suomalaisille. He ehkä heittivät läppää, mutta minä olen erittäin tosissani. Joka ainoa kerta elämässäni kun olen poistunut noilta saarilta, olen pidätellyt itkua. Aina se ei edes ole onnistunut, sillä minun sydämestäni on viety pala ja se kuuluu sinne.

Äiti vei meitä Espanjaan jo lapsena ja minun sisälläni asuu pieni espanjalainen, joka kaipaa kotiin. Siksi varmaan espanjalaiset ruoatkin ovat niin lähellä minun sydäntäni.

Kun pääsimme kotiin, kipitin heti aamulla kauppaan ja ostin tarvikkeet paellaan. Mikä muu voisi vieroittaa espanjaeroahdistuksesta kärsivää perheenäitiä, kuin alusta asti itse valmistettu paella mixta kera kanan, simpukoiden ja katkarapujen. Nii-in. Ei yhtään mikään.

Olen julkaissut tämän reseptin jo aiemmin, siksi en tee ainesosaluotteloa enää tähän.  Alle kuitenkin laitan kuvasarjan tästä viimeisimmästä paellastani.

Sen olen huomannut, että paellan maun saa juuri oikeaksi vain tekemällä maustetanhan kunnolla. Aiemmin olen rusikoinut sitä morttelilla, mutta se on todella pitkä prosessi sillä keinoin saada tahnasta täydellinen... No, tahna. Helpompi keino on lyödä kaikki joko yrttileikkuriin tai blenderiin, lisätä enemmän öljyä ja ajaa tahna kerralla sileäksi.

Paella Mixta


Resepti löytyy tästä.













Kommentit

Suositut tekstit