Päivä Muumimaailmassa - Yö Turun Caribiassa!

Liput Muumimaailmaan saatu Muumimaailman kautta.

Läheisyys on tärkeää. Meillä lapset on pikkuisista asti oppineet sukuni tavan halata aina kun nähdään ja aina kun erotaan. Oli välissä sitten pari päivää tai pari kuukautta, meillä halataan. Halaus tuo yhteenkuuluvuutta ja se on lämmin tunne rinnassa.

Kun vuosi sitten kävimme Muumimaailmassa ensimmäistä kertaa lastemme kanssa, muumien halaaminen jännitti molempia. Alkuun sujui paremmin pienet yläläpsyt, mutta myöhemmin myös halaukset. Muumien halaaminen on koko Muumimaailmassa käynnin ydin. Siksi Muumimaailman oma somehashtagikin on #moominhug.

Vuoden takaisesta reissusta on puhuttu koko vuosi. Ei aina päivittäin, mutta viikoittain vähintään. Keksimme jo viime vuonna lähettää itsellemme Muumimaailmasta kortin kotiin, joka on siitä asti koristanut jääkaappimme ovea muiden läheltä ja kauempaa maailmalta tulleiden korttien kanssa.

Siinä se kortti ja Muumilaakson väki on seisonut koko ajan, ja siitä on tullut aina mieleen keskustella ensimmäisestä päivästämme Muumimaailmassa, sekä siitä, koska sinne pääsemme uudelleen.

Voin kertoa, että nyt kun uusintareissu tehtiin, lapset olivat jo kuudelta aamulla pystyssä odottamassa automatkan alkua kohti Naantalia. Automatka Naantaliin kesti sen reilut parisen tuntia ja tunnelma autossa oli riemukas ja odottava. Hyvä meininki jatkui onneksemme ihan koko reissun ajan.

Jätimme auton Muumimaailman parkkipaikkaikalle ja kuljimme lyhyen, noin viiden minuutin matkan satamaan bussilla. Matka bussilta Muumimaailmaan kävellen oli meidän mielestämme lapsille vielä aika pitkä ja siitä syystä meillä olikin tuplarattaat mukana. Ajattelimme, että päivästä tulee muutenkin aika pitkä, joten pelasimme varman päälle ja otimme rattaat sitten matkaan.

Lapset jaksoivat kuitenkin itse kohteessa kierrellä ja kävellä koko päivän, joten rattaissa kulki mukana tavarat. Bussipysäkiltä saarelle ja saarelta takaisin pysäkille lapset kulkivat kyydillä. Etenkin paluumatkalla huomasi, että piiperöitä painaa jo pieni väsymys ja he nukahtivatkin autoon lähes tulkoon samantien. Eivät ne rattaat siis ihan turhaan mukana olleet.

Muumimaailmassahan on myös omia vedettäviä vaunuja, joita saa lainata, jos huomaakin vasta paikan päällä että lapsi ei jaksa kulkea, tai että tavarat painavat liikaa.

Muumimaailman saari on superkaunis ja viimeisen päälle rakennettu jokaista yksityiskohtaa myöden. Sen lisäksi, että Muumitalot ja kaikki ovat vakuuttavan todellisia, paikka on todella siisti ja lisäksi siellä lepää niin sielu kuin mielikin katsellessa sitä kesäistä kauneutta.

Vaunujen ja rattaiden kanssa kulkeminen on tehty hyvinkin helpoksi ja koko saaren pääsee kiertämään niiden kanssa ongelmitta. Päivä kuitenkin tosiaan voi venähtää, joten kannattaa varautua siihen, että piiperöt saattavat jossain kohtaa väsähtää.

Kannattaa myös lähtiessä miettiä, minkälaiset kengät ovat hyvät koko päivän taaperrukseen. Muumisaarta kiertää osittain puusta rakennetut pitkospuumaiset tiet ja jos sattuu ripottelemaan vettä, tiet saattavat olla liukkaat. Tennarit tai lenkkarit ovat oivallinen vaihtoehto. Reissullamme kohtasimme yhden naisen, joka oli crockseissaan taittanut nilkkansa. Muumimaailman henkilökunta kuitenkin riensi nopeasti hätiin antamaan ensiapua tuolle naiselle.

Jos ja kun pieni väsy iskee, saarelta löytyy pieni lepolehto, missä on säkkituoleja ja riippumattoja. Jokaisen lepopaikan luota löytyy myös kuva, josta voi halutessaan kertoa pienen sadun. Lisäksi on vielä erikseen paikka, missä voi levähtää ja kuunnella valmiiksi kerrottua satua. Siitä paikasta meidän naperot pitivät erityisen paljon.

Muumimaailmassa on myös ruokapaikkoja moneen makuun. Viime kesänä testasimme hampurilaispaikan, mutta silloin ongelmaksi meinasi koitua varastelevat lokit. Tällä kertaa ostimme lounaat Muumimamman buffetista ja ruoka oli kyllä erittäin maistuvaa.

Buffetissa oli otettu huomioon mielettömän hienosti erikoisruokavaliot ja erilliseltä pöydältä löytyi jo suoraan joitain allergiaystävällisiä vaihtoehtoja. Myös henkilökunta oli erittäin ystävällistä ja opastivat selkeästi mitkä ruoat olivat allergisen kannalta oikeita vaihtoehtoja. Ihana yllätys oli myös se, että buffetista löytyi myös vegaaneille sopivia herkkuja niin salaattipuolelta, kuin lämpimistäkin ruoista.

Lasten buffet oli erittäin edullinen ja nakit ja lihapullat upposivat yleisöön kuin kuuma veitsi voihin. Lapset nauttivat lounaan hyvällä ruokahalulla, eikä meillä aikuisillakaan ollut mitään valitettavaa. Päin vastoin. Ruoka oli tosi maukasta ja täyttävää. Emme tarvinneet ison lounaan jälkeen ennen iltaa yhtään mitään. Lapsillekin riitti parit kevyemmät välipalat, ennen kuin illalla haimme hotellilta iltaruoan huoneeseen.

Muumimaailma oli jälleen kerran kaikin puolin ihana kokemus. Se on paikkana niin satumainen, että siellä viihtyy kaikenikäiset. Se nähtävyyksien määrä ja erityisesti se siisteys, minkä jo aiemminkin mainitsin, pitää niin aikuiset kuin lapsetkin hyvällä tuulella.

Muumimaailmasta löydät lisää tästä linkistä: Muumimaailma

[caption id="attachment_4276" align="aligncenter" width="1000"] Caribian parkkipaikalla oli Google Maps -auto. Nähtävyys sekin! Haha![/caption]

Turun Caribia

Muumimaailman jälkeen ajelimme Turkuun ja majoituimme Turun Kylpylähotelli Carbiassa. Caribiassa itsessään on hurja määrä palveluita, ja sinne voisi majoittua pidemmäksikin aikaa ihan mielellään. Se on huikea kohde sellaisenaankin ja voi olla, että matkaamme sinne talvella ihan vain sen paikan takia.

Meillä oli kiva huone, missä oli parisänky ja sohvalle oli tehty lapsillekin pedit. Hotellihuoneen sai ihanan pimeäksi ja me kaikki nukuimme yön kuin tukit.

Kävimme Muumimaailmasta tulon jälkeen nauttimassa kylpylästä koko perheen voimin. Varsinkin ulkoallas ja lastenallas oli meidän lasten suosiossa.

Kylpylän jälkeen makoilimme huoneessa ja lepäilimme hetken. Tämän jälkeen minä kävin hakemassa ruokaa alakerrasta huoneeseen. Caribiassa on useita eri ravintoloita mistä saa monenlaista ruokaa moneen eri makuun. Viime kesänä testasimme pizzapaikan ja saimme varmaan yhdet parhaimmista pizzoista ikinä.

Tällä kertaa haimme evästä sporttibaarista ja quesadillat mitä söimme olivat myös vailla vertaansa.

Jos Muumimaailma reissun tekee kauempaa, voin suositella yöpaikaksi Carbiaa. Naantalissa olisi myös Naantali Spa, minkä haluamme jossain vaiheessa kokeilla. Ja huomasin myös jossain mainoksen, missä tarjottiin edullista pakettia mihin sisältyi päivä Muumimaailmassa ja illalla miniristeily Viking Linella. Sekin voisi olla hauska kokemus. Muumimaailma ja risteilyloma.

Ihana Turku. Sen lisäksi että kaipaan sinne aina yhden rakkaimman ystäväni takia, kaipaan myös Turun kesäsitä kauneutta. Turku on niin kaunis ja ihana kesäkaupunki jokilaivoineen ja toreineen. Ja Raisio ja Naantali lähistöllä tarjoaa vielä sitä kaikkea lisää.

Meillä oli ihana kesäloma. Suosittelen tällaista omatoimimatkaa jos Turkuun päin matka vie.

Ps. Onko joku kokeillut Naantali Span? Millainen paikka se on ja onko se pienten lasten kanssa nautinnollinen kohde?

1. lisää liikuntaa lapsille6. heinäkuuta 2017 klo 8.25

Meidän 2 v 10 kk taitaakin sitten olla superlapsi kun jaksoi koko päivän juosta Muumimaailmassa ilman rattaita eikä ollut yhtään sen väsyneempi kuin normipäivänkään jälkeen. Toki meillä reipas ja liikunnallinen nuorimies majaileekin, jonka päivittäinen ulkoilu vähintäänkin tuplaa suositusten 3 tunnin ulkoliikunnan määrän. Suosittelen pistämään rattaat myyntiin ja satsaamaan liikkumiseen...

2. Sofia / Frutti Di Mutsi7. heinäkuuta 2017 klo 11.46

Hienoa, että teillä on noin reipas kaveri. Meillä aamu kuuden herääminen normaalin klo 8 sijaan, sekä reilun parin tunnin automatka ja kuusi tuntia perillä kyllä jätti merkittävän väsymyksen lapsiin. Enkä koe siitä minkäänlaista huonommuuden tunnetta. Suosittelen edelleen kaikkia ottamaan rattaat niille lapsille mukaan, joiden pienet lapset eivät jaksa lähes 12h lepäämättä :) Myymme rattaat kyllä heti, kun nämä reissuajat ovat ohi. Ja aion myös tulevalle ulkomaanreissulle ottaa lapsilleni rattaat mukaan. Minun lapseni eivät ole niin vahvoja että jaksaisivat yli puolenvuorokauden kestäviä reissuja tuosta noin vaan :)

3. ihania kuvia :) muumimaailma on kyllä tosi kiva paikka!!

4. Me palasimme juuri viikonlopun kestäneeltä reissulta Naantaliin, majoituimme Naantali spassa ja harmikseni joudun sanomaan, että paikka oli kyllä pettymys :( Aikuisten ja isompien lasten kanssa varmasti mukava paikka, mutta meiän 2 vuotiaan kanssa etenkin uima osasto oli pettymys, ei minkäänlaista lasten allasta lapsille, 2 allasta, jossa jäätävän kylmää vettä, ulko altaassa vesi oli suht jees ja kaksi poreallasta jossa sitten taas aavistuksen liian kuumaa vettä. Kellukkeet olis ollu ihan ehdoton olla, koska ei vilkas taaperomme millään olisi halunnut olla kokoajan sylissä ja jalat ei ylettänyt pohjaan missään. Caribian pimennysverhoistakin kun mainitsit, niin täällä "pimennysverhon" päästivät paljon valoa läpi ja meidän kotona 9 heräävä lapsi heräsi jo 7, kun aurinko sattui nousemaan juuri huoneemme ikkunan suunnasta. Muutenkin hotelli ois ehkä pienen pintaremontin tarpeessa... Leikkihuone alakerrassa oli ihana. Mutta mitä vertasin tuohon Caribiaan niin en suosittele vaihtamaan majoituskohdetta. Me aiomme vahingosta viisastuneena majoittua seuraavaksi Caribialla.

5. Hitsi mun aiempi kommentti vissiin hävisi niin pitää kirjoittaa uudelleen, vietimme viime viikonlopun Naantalin kylpylässä ja harmikseni en kyllä voi kylpylää lapsiperheille suositella, kylpylässä ei ollut lapsille oikeastaan mitään, muutama uimalelu laatikossa, ei siis mitään lasten omaa uima-allastakaan, vilkkaan taaperon kanssa oli hiukan haasteellista kun ei olisi viihtynyt sylissä. Kellukkeet olis tarvinnu ehdottomasti. Altaiden vesi oli kylmää, Ulkokallas ihan ok lämpöinen, porealtaat taas liian kuumia :( Muutenkin jo aikansa elänyt hotelli, kaipais pientä pintaremonttia.. kun mainitsin noista caribian pimennysverhoista niin tuolla nekin päästi valon läpi, vielä kun aurinko nousi juuri meidän ikkunan puolelta, kotona 9-10 nukkuva taapero heräsi jo 7 :( Lasten oma leikkihuone alakerrassa oli ainut asia joka mielestämme oli hotellissa hyvää :D
    Katselin tuota Caribiaa ja siellähän on mahtava kylpyläosasto, lapsetkin huomioitu, joten suosittelen jatkossakin majoitusta siellä jos hyväksi olette havainneet :)

6. Sofia / Frutti Di Mutsi11. heinäkuuta 2017 klo 11.50

Pahoittelen, että viestien julkaisu on viivästynyt. Saan normaalisti sähköpostiin ilmoituksen kommenteista, mutta nyt jostain syystä niin ei ole käynyt.

Caribialle annan taaperoystävällisyydestä 6/5. Kylpylä on ihana, vesi lämmintä joka altaassa ja siellä on pienille ja isoille kaikkea. Harmi että Naanatali Spa oli pettymys. Mietin sitä meille ensi vuodeksi, mutta taitaapa jäädä väliin. Lapsillani on lievää aistiyliherkkyyttä, eikä kylmä vesi kiehdo itseänikään... Kiitos kommentistasi ja ihanaa kesää <3

7. Sofia / Frutti Di Mutsi11. heinäkuuta 2017 klo 11.52

Julkaisen tämänkin kommentin, sillä tässä on paljon tietoa muille! Ja mainitsen vielä uudestaan, että Caribia saa todellakin viisi tähteä - Huoneet on ihanat, pimennysverhot tekee huoneen täysin pimeäksi, kylpylä on ihana ja ruoka joka ravintolassa taivaallista!

8. Jokainen vanhempi tavallaan ja lapsikin26. heinäkuuta 2017 klo 20.55

Ja aina mieluummin ne rattaat kannattaa ottaa mukaan, kuin alkaa tappelemaan väsyneen lapsen kanssa, joka ei jaksa enää kävellä :) Monta kertaa saanut esimerkiksi Muumimaailmassa ensin paheksuvia katseita tytön ollessa rattaissa, mutta parin tunnin (tai useammankin) päästä minä työnnän tyytyväistä tyttöä rattaissa ja tämä aikaisemmin paheksuvasti katsoja maanittelee omaansa kävelemään milloin milläkin keinolla :D Näiden arvostelijoitten joidenka mielestä rattaat pitäisi unohtaa tyyliin heti kun lapsi oppii kävelemään pitäisi ajatella hieman ennekuin suunsa avaa ja miettiä että lapsia ja elinympäristöjä on erilaisia. Lapseni ei tosiaankaan ole mikään sohvaperuna, vaan todella energinen tapaus. Jaksaa kävellä pitkiäkin lenkkejä, mutta ei niitä 6-8km mitä äiti aina kävelee. Toisekseen jos ollaan menossa jossain, kuten miehen autokisoissa missä menee klo04-klo19 välinen aika, niin tarvitsee sen oman paikan missä päiväunet ottaa. Vaikka ikää meidän neidillä onkin jo pikkasen päälle 4 on hän aina nukkunut päiväunet, vähintään sen pari tuntia. Yksi asia mikä vaikuttaa lapsen jaksamiseen reissussa on pituuskasvu, meidän neiti on nyt 110cm pitkä ja näin ollen jalatkin kipeytyvät äkkiämmin (kasvukivut). Eli kai minä tässä nyt yritän sitä sanoa, että jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten sekä miten tämä mitäkin jaksaa ja ettei kannata muiden mielipiteistä välittää vaan ottaa ne rattaat mukaan jos haluaa. Ei niille välttämättä tarvetta ole, mutta aina hankalampaa jos lapsi kesken kaiken väsähtää. Joten ollaan kaikki ylpeitä äitejä ja isiä huolimatta siitä kulkeeko vekara reissussa ilman rattaita vai välillä niissä leväten! :)

9. Sofia / Frutti Di Mutsi8. elokuuta 2017 klo 3.52

Juuri näin. Jokainen tuntee oman piiperönsä parhaiten ja lasten ehdoilla mennään oli tilanne mikä tahansa :)