Herkullinen uunimunakas 50kcal!

Minä olen aina pitänyt munakasta kovinkin raskaana ruokana, vaikka tiedän sen sisältävän paljon proteiinia. Ihmettelin tovin miksi jengi tekee valkuaisesta munakkaita, kunnes se iski: 1 kananmuna = 67 kcal ja yksi valkuainen = 14kcal. Kaikki rasva siis löytyy keltuaisesta, joten löysin nämä ihanat uunimunakkaat jälleen elämääni.

Perinteisesti meillä munakkaat valmistaa puolisoni. Hän on ihan guru siinä, eikä epäonnistu koskaan. Jostain syystä itse saan aina aikaiseksi vain kokkelia ja tästä syystä minä olen enemmänkin uunimunakkaiden ystävä. Uunimunakas ei voi epäonnistua. Lisäksi siihen ei tarvitse lisätä yhtään paistorasvaa tai muutakaan ja uunissa munakas kohoaa ihanasti ja sen suutuntuma on hurjan samettinen. Uunissa kohoaminen tekee myös sen, että uunimunakasta tuntuu olevan samalla ainesmäärällä paljon enemmän, kuin tavallisessa munakkaassa. Tästä syystä nälänkin saa pois pienemmällä annoksella!

ps

TARVITSET (2-4 annosta)

1 Kananmuna
4 Kananmunan valkuaista
2 rkl Vettä
1 tl persiljaa
50g Kirsikkatomaatteja
50g Pinaattia
50g Palvikinkkua

Sekoita muna ja valkuaiset haarukalla ja kaada leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan. Munamassan päälle tulee kirsikkatomaatit halkaistuna, pinaatti revittynä ja kinkku kuutioina. Paista 200 C 20min, tai kunnes pinta on kauniin värinen, kullanruskea. Tarjoile tuoreiden kasvisten kanssa!

Minun nälkäni vieviä annoksia tuli tästä 4kpl, mutta isompaan nälkään annos riittää kahdelle. Koko annoksessa kaloreita on 197 kcal. Jolloin puolikkaassa on n. 99kcal ja neljänneksessä n. 50 kcal!

Kommentit

Suositut tekstit