Ihana Muumimaailma ja kylpyläreissu Turun Caribiassa!

Muumimaailma

Ensimmäistä kertaa koskaan, me suuntasimme kesälomareissulle vain oman perheen kesken. Usein kun matkustelemme, mukana on isovanhempia tai tätejä, mutta tämä reissu oli vain meidän perheemme kesken. Reissumme suuntasi Turkuun hotelli Caribiaan, sekä tietenkin Muumimaailmaan.

Lähdimme ajelemaan aikaisin aamulla ja ensimmäinen kohteemme oli parhaan ystäväni koti Turussa. Poimimme ystäväni, lapsemme kummin, mukaan ja suuntasimme heti aamusta kohti Muumimaailmaa. Muumimaailman parkkipaikalle päästyämme, suuntasimme bussilla kohti Muumisaarta. Matka oli lyhyt ja bussia/bussissa ei tarvinnut odottaa lainkaan. Bussit liikkuivat oikein sulavasti.

[caption id="attachment_2220" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Muumimammalla oli ompelukone, jota himoitsin... Aivan ihana vanha singer![/caption]

[caption id="attachment_2219" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Muumimamma oli varmaankin herännyt jo aikaisin, sillä jo heti aamusta muumitalon pöytä notkui monenlaisia herkkuja![/caption]

Päästyämme Muumimaailmaan liput tarkistettiin ja lasten selkään saatiin laput missä nimi, ja vanhempien tiedot. Tuon jälkeen Teatterin Emma otti meidät vastaan. Kävelimme suoraan Muumitalolle, jonka pihassa olivat kaikki tutut hahmot. Pienen alkujärkytyksen jälkeen, Wilma jo halasikin ja antoi yläfemmoja hahmoille jo tottuneesti. Tyttäreni kävi myös Pikku Myyn sylissä. Ainoa pettymys oli, että Haisulilla oli vissiin mennyt juhannus pitkäksi ja häntä emme nähneet, kaikki muut ihanat hahmot sen sijaan tapasimme.

[caption id="attachment_2221" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Wilma antoi yläfemmoja Nipsulle ainakin parikymmentä. Myy sanoi Wilmalle, että pitää hänen tyylistään, sillä hänkin on yläfemmojen ystävä.[/caption]

[caption id="attachment_2222" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Myylfie. Eli Myy selfie.[/caption]

[caption id="attachment_2218" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Toinen lapsista tyytyi ystävällisen viileästi vain kättelemään muumeja kummitädin sylistä. Minusta se oli hurjan suloista...[/caption]

Kiersimme saarta ja nautimme. Saari on uskomattoman kaunis ja sen eteen on nähty paljon vaivaa. Se näkyi aivan kaikessa. Kaikki on tehty viimeisen päälle. Kaikki on juuri eikä melkein. Itsekin palasin mielessäni muumilaakson tarinoihin ja meillä aikuisillakin oli mielettömän ihanaa tuolla.

[caption id="attachment_2223" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Muumien uimahuone oli mykistävän kaunis näky kalliolta kuvattuna.[/caption]

[caption id="attachment_2224" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Muumien veneen kannelta katsoessani alas, tuli paniikkilähtö pois. Se ei ole korkeakammoiselle kovinkaan mukava paikka. Haha! Mutta sieltä on uskomattomat näkymät merelle.[/caption]

[caption id="attachment_2225" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Muumilaaksossa oli parikin paikkaa, missä sai uittaa veneitä. Lapsista se oli hauskaa hommaa.[/caption]

Ihania yksityiskohtia löytyi paljon! Yksi suosikeistani oli alue, missä oli säkkituoleja ja riippumattoja. Siellä oli myös "kirjoja" joissa oli yksi kuva, josta sai itse keksiä tarinan. Alue oli siis lepopaikka. Siellä sai kölliä ja lepäillä tovin, ennen kuin matka taas jatkui.

[caption id="attachment_2227" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Lepoalueella oli useampia paikkoja missä levätä. Meidän reissullamme siellä ei ainakaan ollut ruuhkaa.[/caption]

Muumimaailma

[caption id="attachment_2229" align="aligncenter" width="552"]Muumimaailma Pitihän ne säkkituolit käydä kokeilemassa...[/caption]

[caption id="attachment_2228" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Ihanistä yksisivuisista satukirjoista sai itse kertoa tarinaa...[/caption]

Kohtasimme Muumimaailmassa vain pari ikävämpää juttua. Ensimmäinen oli se, että heti saarelle päästyä puhelimeen ladattu Muumimaailma-appsi lakkasi toimimasta. Olisimme halunneet teettää postikortin omasta selfiestä, mutta koko appsi jumiutui, eikä pelannut enää lainkaan tuon jälkeen. Se vähäsen harmitti, sillä olimme jo etukäteen suunnitelleet korttien hankkimista. Päädyimme lopulta ostamaan matkamuisto-kaupasta tavallisen kortin muumeista ja kirjoitimme siihen kivasta päivästämme. Sitten laitoimme sen postin mukaan tulemaan kotiin. Sinänsä hassua, että reissusta on jo viikko, mutta kortti ei ole vieläkään tullut... Toivottavasti se saapuu sitten ensi viikolla.

Toinen harmitus iski ruokaillessa, sillä päätimme jäädä ulos syömään ja lokit olivat melkoinen riesa siellä. Ne tekivät hurjia kamikaze-hyökkäyksiä, yrittäen napata ruokia lasten käsistä. Tämä tokikaan ei ole Muumimaailman vika, vaan syytän siitä pelkästään noita ruoanhimoisia lentäviä rosvoja...

Muumimaailma

[caption id="attachment_2230" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Burgerissa oli hyvät hampurilaiset lasten makuun. Annos oli myös sopivan kokoinen ja kaikilta lähti nälkä! Myös niiltä lokeilta...[/caption]

Päivämme muumien kanssa oli silti ikimuistoisen ihana! Aamupäivä oli pilvinen ja viileä, joten siellä oli ihanan helppoa olla. Myöskään ruuhkaa siellä ei ollut ja hahmoilla oli jokaiselle lapselle aikaa. Vasta kun kävelimme siltaa pitkin takaisin bussille, alkoi sumusade, joka jatkuikin iltaan. Meitä se ei silti häirinnyt lainkaan.

Viimeisenä ennen lähtöämme hotellille, ehdimme vielä nähdä pätkän teatterin muuminäytelmää. Teatteri oli todella hieno ja esitys vaikutti myös ihanalta! Muumien äänet olivat samat, mitä muumeissa on totuttu kuulemaan. Se teki esityksestäkin vielä hauskemman ja aidomman kokemuksen!

Muumimaailma

[caption id="attachment_2233" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Mörkö oli hieman pelottava, mutta onneksi se oli jäädytetty. Siitä puhutaan meillä vieläkin eniten.[/caption]

[caption id="attachment_2232" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma "MattiMatti" oli hauska! - Totesi Wilma, kun käytiin Hattivatteja moikkaamassa![/caption]

Ajelimme kohti Caribiaa. Caribian toinen puoli oli kokonaan remontissa ja aiheutti pienimuotoista kaoottisuutta työntekijöille, mutta ei se meidän menoamme haitannut. Vietimme illan huoneessa, sillä lapset olivat liian väsyneitä muumitapaamisen jälkeen enää kylpylään. Kävimme syömässä hotellin alakerran pizzeriassa, ja voisin väittää että saimme parasta pizzaa, mitä ravintolassa olemme koskaan syöneet.

Lapset myös huomioitiin aivan mielettömän ihanasti. Heille tuotiin hedelmiä ja vihanneksia keittiöstä, että saimme syödä rauhassa. Myös aamupalalla meidän allerginen huomioitiin hyvin ja hän sai suoraan keittiöstä ruoat, mitkä olivat hänelle turvallisia syödä. Aamupalan jälkeen pakkailtiin ja sitten oli kylpylän vuoro. Lastenallas oli ihana. Siellä oli ihan miniliukumäki, mitä lapset olisivat laskeneet varmaan iltaan asti. Muutenkin kylpylä oli harvinaisen kiva kokemus. Puolisoni hoiti isojen liukumäkien testauksen ja antoi hyvät pisteet. Minä tyydyin rauhoittumaan poreissa...

Hotellissa olo oli melkoista häsläystä kun kaikki olivat niin väsyneitä. Siksi minulla ei olekaan sattunut sieltä ensimmäistäkään kuvaa. Mutta hotelli oli kaikinpuolin siisti ja mukava paikka, ja selkeästi lapsiperheiden suosima kohde. Vuoden päästä lienee remonttikin ohi, ja pääsee näkemään kokonaan uusitun hotellin...

[caption id="attachment_2237" align="aligncenter" width="620"]Muumimaailma Seuraavana aamuna hotellista lähdön jälkeen poikkesimme vielä torille Turkuun. Maistelimme kesän ekat herneet ja mansikat. Kävin myös kurkkaamassa ihanat käsityökaupat ennen kotiinlähtöä. Presento Turun keskustassa oli aivan ihana kauppa. Sieltä saa vaikka mitä askarteluun, maalaamiseen ja käsitöihin liittyvää. Lopuksi vielä kurvasimme Raision kautta ja tsekkasimme Klemmarikellarin! Miten ihana maalaisromanttinen puoti ja miljöö! Myöskin todellinen "Must-see" -kohde käsityöihmiselle![/caption]

[caption id="attachment_2236" align="aligncenter" width="576"]Muumimaailma Ai niin.. Ja poikkesin parhaan ystäväni kanssa Turun jokilaivoille lasilliselle ennen nukkumaanmenoa. Aivan ihana paikka tuo Turku! Ensi kesänä menemme sinne takuulla uudelleen! ps... Oltiin täl puol jokkee![/caption]