Aikuisena eroon kynsien pureskelusta!

kynnet

Minulla on oksettava tapa, mikä on seurannut minua varhaislapsuudesta saakka. Kynsien pureskelu. Äiti kertoi, että olen pureskellut kynsiäni siitä asti kun sain hampaat. Hän sanoi, että lapsena minä tein sitä jopa öisinkin, hampaiden narskuttelun lomassa. Äiti teki kaikkensa, että se loppuisi. Kynnelin käyttö auttoi päivän ajan, sitten minä totuin sen makuun. Nuolin ensin kynnelin pois ja sitten söin kynteni. Kerran sain niin pahan kynsivallintulehduksen, että peukalostani irtosi kynsi kokonaan. Se onneksi kasvoi takaisin.

[caption id="attachment_2314" align="aligncenter" width="620"]kynnet Ne olivat huonossa kunnossa, ohuet ja lohkeilevat.[/caption]

En itse huomaa koska syön kynsiäni. Se on kuin silmien räpsyttely, se tapahtuu automaationa. Sen huomaan, että kun stressitasot nousee, syön kynteni niin syvälle, että veri roiskuu ja nahkaakin on jo mukana. Se on niin oksettava tapa, etten tiedä mitään pahempaa. Toiset syövät räkää, mutta minä syön kynteni. Kumpikaan tapa ei ole toistaan parempi.

Nyt sille on kuitenkin saatava stoppi. Minä olen 29 vuotta ja 1 viikkoa vanha, ja minun on pakko oppia pois tuosta tavasta. Ei niinkään itseni, vaan lasteni takia. Sydämeni itki verta, kun tajusin viime viikolla, että minun 3 -vuotias tyttäreni on alkanut syömään kynsiään. Ja kun sormen kynnet on syöty, hän istuu sohvalla kerällä ja pureskelee varpaankynsiä. Niin minäkin tein pienenä.

kynnet

Mietin kuumeisesti, että miten hitossa minä tämän ratkaisen. Minun kynteni ovat niin heikossa hapessa, että vaikka ne saisikin hieman kasvamaan, ne ovat vain hataraa höttöä ja hurjan ohuet lituskat. Ratkaisu iski töissä viime viikonloppuna. Olin töissä eräissä häissä, ja sulhasen äiti sattui olemaan kynsialalla. Kysyin häneltä miten hän ratkaisisi ongelmani, kun tilanne on mikä on. Hän sanoi, että geelauksella se voisi onnistua. Lopetin kynsien syömisen siihen hetkeen.

Sain ajan Lahteen Laune 61 -studiolle, mitä monet suosittelivat ja sinne minä sitten riensinkin nysieni kanssa. Eniten ehkä sinne menossa pelotti, miten tulen toimeen kynsien kanssa. Jo nyt viikossa kasvatetut kynnet tuntuvat oudolta. Ne tuntuvat siltä, että kynsien alla on koko ajan jotain skeidaa ja ylimääräistä. Jos niihin laitetaan vielä lisää jotain, niin pelkään olevani niskaa myöten pississä. Onnistuuko niiden kanssa ruoan laitto? Mitenkäs leipominen? Kykenenkö enää käsitöihin? Olen kohta kolmekymmentä ja minun ajatukseni ovat nämä.

Ajattelin jo sinne mennessä, että kun pääsen kotiin, lyön tyttärellenikin lakan kynsiin ja yhdessä keskitymme kasvattamaan kauniita kynsiä tästä eteenpäin. Jännä nähdä miten siinä tulee käymään.

Pääsin paikalle ja hommiin alettiin heti. Kun kynsiteknikko kaivoi poran esiin, nielaisin. Omia kynsiä hiottiin ja rumat kynsinauhat käsiteltiin. Kynsiini laitettiin siis geeli ja nyt niiden annetaan kasvaa kunnolla. On pieni mahdollisuus, että ne vähän vahvistuisivat, kunhan saavat olla rauhassa hampailtani. Lopuksi kynnet koristeltiin geelilakalla ja muutamalla timantilla.

Hommaan kului kaksi tuntia aikaa. Laune 61 on käytössä uuni/valo, mikä kuivattaa yhden kerroksen 30 sekunnissa, joten homma hoitui sutjakkaasti jutellen. Kun toinen käsi kuivui, laitettiin toinen käsi. Jompi kumpi käsistä oli koko ajan uunissa ja kaksi tuntia kului nopeasti jutellen niitä näitä.

Lopputulos miellyttää omaa silmääni. Ne ovat kauniit. Enkä voi uskoa, että ne ovat minun. Olen koko ikäni kulkenut sormissani kynnen nysät, ja nyt minulla on kynnet jotka ovat kauniit. Geeliä laitettiin hieman antamaan pituutta, joten onhan tässä nyt opettelua. Mutta tähän asti ne ovat ainakin tuntuneet hyvältä. Taisin jäädä koukkuun!

Laune 61 löytyy nimellään Facebookista. Postauksen ensimmäisessä kuvassa ovat myöskin muut tiedot!

kynnetTämä postaus on tehty yhteistyössä Laune 61 kanssa.

Kommentit

  1. Laitettuihin kynsiin jää helposti koukkuun! Itsekin kannoin muovisia jatkeita aikani, mutta luovuin niistä lopulta, kun niiden huoltamiseen ei meinannut löytyä aikaa eikä rahaa.
    Nyt olen koukuttanut itseni kynsilakkoihin ja yritän pitää sormissani jatkuvasti kauniin "kotilakkauksen". Toisinaan vaihdan väriä päivittäin, välillä hyvä lakkaus kestää sormissa viikonkin.


    Mieheni on kynsien pureskelija. Samaa "vaivaa" näyttäisi olevan myös pojillamme. Muistan joskus lukeneeni, että mallioppimisen lisäksi kynsien pureskelussa olisi taustalla myös jotain geneettistä. Mene ja tiedä. Tyttären kynnet ovat syömiselyä säästyneet. Pidän ne kuitenkin melko lyhyinä leikkaamalla, sekä kauniina lakkaamalla.

    VastaaPoista
  2. Onneksi olkoon, olet tehnyt hyvän päätöksen. Itse olin melkein 40 ennen kuin joku iski tajuntaani, että "ryhdistäydy". Näin tein ja ihan vaan itse lakkaamalla saan nykyään pidettyä kynteni vähän vahvempina ja pitkinä. Jos en lakkaa, niin haperoa höttöä ovat.
    Älä huoli kuitenkaan siitä, että olet itse pureskellut kynsiä ja nyt tyttäresi tekee sitä samaa. Tässä oli muutama hetki sitten julkaisu tutkimuksesta, minkä perusteella lapsena kynsiään pureskelleet välttyvät varmemmin eri allergioilta. Vaikkakin tapa on mitä kamalin, eikä vähiten pureskelijalle itselleen, niin jotain hyvää siinä on myös.
    Onnea ja menestystä. Pitkät kynnet on kuitenkin aivan ihanat, vaikkakin niillä tökkii menemään alkuun vähän tarpeettoman paljon!

    VastaaPoista
  3. Minä purin kynsiäni 27-vuotiaaksi saakka. Sitten aloin lakkaamaan niitä säännöllisesti ihan tavallisella kynsilakalla; aluslakka + päällyslakka. Huomasin, että en enää öisin(kään) unissani purrut kynsiä, kun oli hyvä lakka kynsissä... Varmaan siksi, kun en pidä niistä inhottavan makuisista kynsilakkaliuskoista, joita kynsiä pureskellessa irtoaa. Mutta jos lakka on jo vanhaa ja halkeillutta, niin silloin huomaan aloittavani pureskelun... Eli minulle tärkeää on huolehtia siitä, että kynsissä on siisti koko kynnen peittävä lakka niin kaikki on hyvin :)

    VastaaPoista
  4. Tuttavallani oli kynsienpureskelu ongelmana ja pahasellainen .
    Kokeili kaikenlaisia karvaita lakkoja ja geelejä ei apua .
    Sitten tilasiajan ammatti hypnotisoijalle , muutamankäyntikerran jälkeen puruhalut kaikkosi , nyt kauniitkynnet ja puruhalut poissa jo kymmenenvuotta.

    VastaaPoista
  5. Sofia / Frutti Di Mutsi29. syyskuuta 2017 klo 5.04

    Ohhoh! En ole tuollaisesta kuullutkaan... Onkohan vastaavia palveluita vielä tarjolla?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit