Muumit syysretkellä -kakku

Olen tehnyt kakkuja. En montaa, mutta olen niitä tehnyt. 1,5 vuotta sitten kun tyttäreni täytti vuoden, koin ensimmäisen kosketukseni sokerimassaan. Vieläkään en ole montaa sokerimassakakkua tehnyt ja siksi tämä kyseinen projekti pelotti minua enemmän kuin mikään projekti koskaan. Tilauskakku. Kakku, jonka joku tilaa. Kakku, joka menee syöntiin jollekin muulle, kuin omalle perheelle. Kakku, jonka on _PAKKO_ onnistua.
Ja onnistuihan se. Jotenkin.. Sain suhteellisen vapaat kädet toteutukseen, teema oli muumi. Sain ajatuksen muumeista syysretkellä hattivatti-saarella ja sen ympärille lähdin toteuttamaan tarinaa ja ideaa. Kakkuun tein isot koristeet kaulintamassasta viikon verran etukäteen, että ne ehtivät kuivua ja kovettua kunnolla. Ja totesin saman minkä monet oikeat leipurit ennen minua: Kaulintamassa on parempi koristeiden tekoon, kuin sokerimassa ikinä. Sitä on helpompi käsitellä, se kestää eikä hajoa. Lisäksi siitä saa paremman otteen jo heti alkuun. Hattivatit tein valmiilla muotilla painamalla ja annoin niiden kuivua että ne sai pystyyn. Muumit muotoilin vapaalla kädellä. Lehdet ovat sokerimassasta muotilla painettuja ja maalasin ne elintarvikeväri-vesiseoksella. Olisin käyttänyt pastavärejä, mutta osa oli joutunut hukkateille. Kaulin vihreän sokerimassan nurmeksi ja sinisestä sokerimassasta tuli saarta kiertävä vesi. Ruskeasta sokerimassasta tein kiviä, veneen sekä tikkaat/laiturin.

Idea oli toimiva ja toteutus suhteellisen helppo. Siitä todella pidettiin ja se oli paras palkinto minulle. Kakun joka toinen väli oli normaali 6 munan sokerikakkupohja ja toinen 6 munan sokerikakkupohja kaakaojauheella. Välissä oli suklaaganache ja kirpeä vadelmasurvos sekä makeampi vadelmarahka.

PS. Jos sinulla on hetki aikaa, käy täyttämässä nopea kysely koskien blogiani! Näin autat minua kehittymään ja kulkemaan oikeaan suuntaan! Kyselyyn pääset tästä!

DSC_0340 DSC_0322

DSC_0318

DSC_0319

DSC_0333

DSC_0335 DSC_0317

Kommentit

Suositut tekstit