10+1 Vinkkiä juhlien järjestäjälle!

DSC_0778

Omat juhlamme lähestyvät jo kovaa vauhtia. Vieraita on tähän tietoon tulossa 50-60 henkeä. Se on iso määrä ja siksi tulikin mieleeni kirjoittaa nämä 10 vinkkiä ylös. Tämä on kaava, millä olen oppinut jo nuorena järjestämään juhlia. Perheemme omistaa pienen hotelli-ravintolan Keski-Suomessa ja olen jo aivan vauvasta asti ollut mukana kaikennäköisten juhlien laitossa, ristiäisistä hautajaisiin.

Minun äitini tekee listoja. Ja ne listat ovat kiinni keittiön seinässä viikko ennen juhlia. Niiden mukaan ostetaan ruoat, servetit ja kaikki. Niiden mukaan tehdään kaikki juhlia edeltävä, kaikki juhlissa ja kaikki niiden jälkeen. En usko juhlaan ilman listoja. Haha! Mutta tässä minun kaavani, joka vuosien mittaan on rakentunut! Toivottavasti tästä on apua! Jos joku sinun mielestäsi oleellinen asia puuttuu, laita se kommenttina jatkoksi!

1.) Ketä kutsutaan?


Ensimmäisenä tulee miettiä ketkä kaikki aiot kutsua. Onko juhlat pelkästään aikuisille, vai kutsutaanko lapsia. Ja jos kyseessä on lapsen juhlat, kutsutaanko aikuisia.

2.) Minne kutsutaan?


Onko paikalle tulossa paljon ihmisiä? Onko viisaampaa järjestää juhlat omaan kotiin, vai vuokrataanko tila jostain? Onko kaikille istumapaikkoja? Kahvin juonti ja kakun syönti voi olla ikävää seisovillaan. Onko ulkotiloja käytössä? Miten toimitaan, jos keli ei salli ulkotilojen käyttöä? Onko backup -plan? Onko mahdollisuutta porrastaa juhlia? Kutsua osa klo 13 ja loput klo 15?

3.) Miten kutsutaan?


Onko juhlat virallisemmat? Voiko kutsun laittaa somen kautta tai tekstiviestillä? Vai tehdä itse kutsut tai teettää ne? Muista laittaa kutsut ajoissa, se maximoi vieraiden pääsyn. Viikko on liian lyhyt aika, sillä monet ovat tehneet suunnitelmansa jo ennen sitä. Kolme-neljä viikkoa on hyvä aika illanistujaisiin ja syntymäpäiviin. Häihin ja vastaaviin taas muutama kuukausi ennen.

4.) Kutsuun vastaaminen! 


Muista ehdottomasti laittaa kutsuun aika mihin mennessä kutsuun tulee vastata. Näin tiedät kuinka moni on tulossa paikalle jo hyvissä ajoin, eikä tarvitse arpoa ketkä on tulossa. Joidenkin ihmisten on hurjan vaikea vastata kutsuihin, joten varaudu siihen, että joudut soittelemaan osalle perään. Näin pystyt myös varaamaan oikean määrän tarjottavia, ettei ruoat lopu kesken tai pahempaa: niitä jää koko armeijalle. Muista myös laittaa kutsuun, että vieraat ilmoittavat mahdollisista allergioistaan.

5.) Juhlien luonne, tunnelma ja teema!


Onko juhlat lastenjuhlat? Minion-teema? Prinsessa? Lego? Jäätelö? Merirosvo? Naamiaiset?
Onko aikuisten juhlien luonne iltajuhla? Mustaa ja valkoista? Kultaa? Hopeaa?
Juhlien teemaa ja tunnelmaa saa luotua helposti ihan pienillä jutuilla. Valitessaan teemaa, pitää päättää vain esimerkiksi värit tai sen itse teeman, ja valmistaa asiat niiden mukaan.

Lasten teemasynttäreille saa paljon erilaisia lautasia, mukeja ja servettejä sekä ilmapalloja ja kakkua hankittua ja tehtyä helposti niin, ettei teema jää epäselväksi. Ja sama pätee aikuisten juhliin. Jos vietät iltajuhlaa ystävien kanssa, valitse väri ja rakenna juhlat sen ympärille. Esimerkiksi mustaa ja valkoista kultaisin yksityiskohdin. Servettejä, kynttilöitä, pöytäliinaa, ilmapalloa ja muuta saa hankittua helposti mistä vain.

Myös lasten- tai illallisjuhlien paikkakortit tuovat juhlille arvokkuutta. Samalla yhdenmukaisuus koristelussa ja muussa antaa sen kuvan, että juhlia on suunniteltu ja niihin on nähty vaivaa. Se taas luo sen kuvan, että vieraat ja juhlat ovat sinulle tärkeitä.

6.) Ruoka- vai kakkubileet? Vai sekä että?


Onko tarkoitus tarjota ruokaa vai kakkua juhlissa? Mieti tarkkaan omien voimavarojesi sekä juhlan luonteen perusteella tarjottavat jo etukäteen. Meidän juhlissa on usein tarjottu ruoka ja kakut, sillä varsinkin sukulaiset ovat levittyneet ympäri Suomen ja suvussamme on paljon lapsia, joten olemme aina tarjonneet vieraille sekä ruoan että kakkukahvit, ettei pitkämatkalaisten tarvitse olla päivää nälässä.

7.) Tarjottavat!


Mieti tosiaan etukäteen tarjottavat. Mitä teet itse, mitä tilaat muualta. Onko lähipiirissä apulaisia, jotka voisivat tehdä jotain. Muista myös miettiä etukäteen varsinkin kesällä, että kylmäsäilytystilat riittävät ja saat tarjottavat säilymään kuumassakin. Kesäjuomatkin on hyvä tarjota kylmänä, joten jos säilytystiloja ei riitä juomille, tee etukäteen reilusti jääpaloja ja viilennä juomat niillä!

Jos aiot tilata tarjottavia muualta, muista toimia ajoissa! On hyvä tilata leipomoilta, pitopalveluilta ja muilta tuotteet hyvissä ajoin, ettei jää ilman. Muista myös tehdä selväksi mitä haluat ja millä tavalla, ettei juhlapäivänä tarvitse pettyä. Kesän kiireisimmät viikonvaihteet häineen on voitu varata jo vuottakin etukäteen, joten varsinkin kesäjuhlia ajatellen kannattaa toimia ajoissa.

8.) Allergiat!


Jos juhliin on tulossa allergisia, huomioi heidät jotenkin! On ilahduttavaa, kun joku on huomioinut myös allergiset, sillä kovin usein he ovat niitä, jotka saapuvat juhliin omin eväin. Jos juhliin on tulossa esimerkiksi yksi allerginen, ei ehkä kannata kaikkea tehdä kuitenkaan allergian mukaan. Joku pienikin muistaminen, kuppikakku, pasteija tai vastaava saa varmasti allergisen hyvälle mielelle.

Jos kuitenkin juhlatarjottavat ovat suhteellisen helposti ja vaivattomasti valmistettavissa allergisen näkökannasta, tee ihmeessä niin. Meidän juhliin olen tekemässä kaikki munattomasti ja pähkinättömästi, vaikka ainoa allerginen on oma 2 -vuotiaani. En tee sitä muusta syystä kuin siksi, että haluan. Lapseni olisi varmasti onnellinen yhdestäkin allregiaystävällisestä kakusta, mutta minä haluan toimia näin.

9.) Astiat ja tarjoiluvälineet.


Kun olet miettinyt tarjottavat, mieti tarjoilukipot ja kupit, että ne varmasti riittävät. Samoin ottimet ja kakkulapiot kannattaa laskea ennen juhlien alkua. Onko lautasia ja kahvikuppeja sekä laseja kaikille? Astioita voi vuokrata pitopalveluilta suoraan, mutta kertakäyttöastiat eivät myöskään ole huono idea. Nekin saa halutessaan näyttämään kauniilta pienellä tuunauksella ja säästyt juhlien jälkeen myös tiskaamiselta, kun astiat voi vaan heittää roskikseen.

10.) NAUTI, äläkä stressaa!!!


Tee kaikki minkä voit jo etukäteen. Pyydä apua! Tee helppo menu, minkä toteuttaminen ei vaadi älyttömiä ponnisteluja enää juhlapäivänä. Koristele juhlatila edellisenä päivänä! Jätä aamuksi vain kakkujen koristelu! Pyydä apua! Vaikka naapurin Elisabet keittelemään kahvia tai perunoita!

Mikään ei ole ikävämpää, kuin kutsua koti täyteen vieraita, ja itse touhuta koko juhla keittiössä. P-Y-Y-D-Ä   A-P-U-A ja nauti juhlistasi! Kuvaa päivä (tai pyydä joku muu kuvaamaan) ja nauti muistoista!

+1) TEE LISTOJA!


Tämä on minun tärkein vinkkini. Tämä on ainoa keino omalla kohdallani pitää homma kasassa. TEE LISTOJA! Listaa kutsutut ihmiset, listaa saapuvat vieraat, listaa allergiat, listaa menu, listaa tarvittavat koristeet... LISTAA KAIKKI! Minulla on ruutuvihko käytössäni, mikä on juhlien ajan tärkein asiani. Kirjoitan siihen kaiken juhliin liittyvän ylös aina vieraslistasta kauppalistaan ja kaiken siltä väliltä.

Kun kaikki on ylhäällä ja hyvin organisoitu, juhlat pysyvät niin sanotusti kasassa. Kun menet kauppaan, tarkista menusta vielä kaikki raaka-aineet. Kun teet koristeita, listaa mitä on tehty ja mitä tekemättä! Kun kaikki on ylhäällä, on huomattavan pieni prosentti niitä asioita mitkä voivat unohtua. Minun listailuni saattaa mennä aavistuksen jopa neuroottisuuden puolelle, mutta väittäisin, ettei siitä juhlia (ja varsinkaan isoja juhlia) järjestäessä haittaakaan ole!

-EDIT- 28.5.2017 


Alkuperäisessä listassani ei ole mainittu ohjelmaa. Jos olet järjestämässä ohjelmaa, suunnittele ohjelmanumerot etukäteen. Onko lastenjuhlissa tarkoitus järjestää ongintaa tai piñatan hakkausta? Aasin häntää? Vai onko ohjelma vapaata leikkimistä?

Häissä ohjelma on myös oleellinen osa päivän runkoa. Millaista ohjelmaa on tulossa ja kauanko suunnilleen ohjelma kestää? Missä kohti päivää on ohjelman vuoro? Häät ovat tunnetusti koko päivän mittaiset, joten ohjelman etukäteen miettiminen on tärkeää samoin kuin se, mihin kohtaa päivää ohjelma sijoittuu. Jaetaanko ohjelmaa ripotellen sinne tänne? Missä kohti on vapaaehtoisten puheiden vuoro?

Nämä on syytä miettiä etukäteen, että juhlien rakenne pysyy hallussa ja päivä soljuu kauniisti ja ongelmitta.

Myös se, tarjotaanko alkoholia on hyvä miettiä etukäteen. Onko juhliin tulossa alkumaljat? Tarjotaanko ruoan kanssa viiniä tai olutta? Onko päivän aikana tarjolla muuta alkoholia?

Jos juhliin tulee paljon lapsia, vanhempia ihmisiä tai autolla liikkuvia, on hyvä olla myös reilusti alkoholittomia juomia tarjolla.

Miten juomien menekki sitten lasketaan?  Tässä linkissä on hyvin selitetty kuinka juomien menekkiin on syytä varautua!

Hyviä juhlia!


DSC_0775

 

 

Kommentit

  1. Olet Sinä äidin tyttö! Minullakin on jo pitkä lista ruutuvihossani, että tyttäreni juhla sujuu! <3

    VastaaPoista
  2. Sofia / Frutti Di Mutsi9. kesäkuuta 2016 klo 14.45

    <3 <3

    VastaaPoista
  3. Meillä on ystäväpiirissä sanonta, ettei hyviä juhlia ilman kunnon perheriitaa ennen niitä. Pitää muuten niin paikkansa ;)

    VastaaPoista
  4. Sofia / Frutti Di Mutsi9. kesäkuuta 2016 klo 15.05

    Haha!! Tossa on varmaan perää ??

    VastaaPoista
  5. Juuri järjestellään tyttären häitä. Itse ravintola-alan ihmisenä tietoa ja kokemusta onneksi on, mutta koko ajan muistuu mieleen asioita tyyliin *kahvimaito*... Aika hyvällä mallilla, juhliin aikaa pari viikkoa. Vaikka ruoka ja kakku tulevatkin pitopalvelusta, paljon jää myös itselle. Koko ajan lisäilen listoille asioita. Työkaveri yksi päivä kysyi; juhlat luonnon helmassa, onko kyypakkaus ja allergialääkkeet, jos vaikka ampiainen pistää > listalle... sidetarpeet, kertishanskoja, sakset, tuhkikset, jäitä, jatkojohtoja, lista loputon.. :D

    VastaaPoista
  6. Sofia / Frutti Di Mutsi9. kesäkuuta 2016 klo 23.17

    Onnea teille ja ihania juhlia! :) Noin isojen juhlien laittaminen ilman järjestelmällisyyttä on kyllä hankalaa! Onneksi on listat!

    VastaaPoista
  7. Muista varata liputus. Myös kerrostalossa asuvilla on oikeus liputukseen omina juhlapäivinään. Jos käytät omaa lippua, tarkasta lipun kunto, talven jälkeen myös lipputanko on usein likainen, helppo pestä kun kaataa tangon.
    Ja listojen teko on aivan ehdoton edellytys juhlien järjestämiseksi. Itse olen säästänyt juhlavihkoon myös kauppakuitit, pystyy sitten seuraavia juhlia järjestäessä suunnilleen suunnittelemaan budjetin.

    VastaaPoista
  8. Juhlapäivään kuuluu myös liputus. Kerrostalossa asuvien kannattaa varata hyvissä ajoin, samoin sellaisissa taloissa, jossa huoltoyhtiö hoitaa asian.
    Juhlavihkoon kannattaa liittää myös kauppakuitit, pystyy seuraavia juhlia valmistellessa katsomaan, mitä kaikki tulee suunnilleen maksamaan. Ja ilman listoja ei pysty järjestämään edes grillibileitä omalla pihalla, saati sitten juhlia.

    VastaaPoista
  9. Sofia / Frutti Di Mutsi28. toukokuuta 2017 klo 11.05

    Hyvä huomio, kiitos Sirpa :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit